Δευτέρα 12 Μαΐου 2014




Πέρα από τις ετικέτες

 

ΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ ΤΟΥ Ι.ΜΕΤΑΞΑ


 

Δικαίως, ο Ι. Μεταξάς ανακηρύσσεται από τους ευεργετηθέντες εργάτες και αγρότες της χώρας, «Πρώτος Εργάτης» και «Πρώτος Αγρότης» αντιστοίχως.

1ον) Καθιερώνεται το 8ωρο και η πληρωμή των υπερωριών.


2ον) Καθιερώνεται η υποχρεωτική αργία της Κυριακής.


3ον) Απαγορεύεται αυστηρά η παιδική εργασία.


4ον) Καθορίζονται κατώτατα όρια μισθών και ημερομισθίων – το λεγόμενο «ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα» και υπογράφονται οι πρώτες συλλογικές συμβάσεις εργασίας.


5ον) Ιδρύεται το ΙΚΑ.


6ον) Ιδρύεται η Εργατική Εστία.


7ον) Καθιερώνεται η υποχρεωτική διαιτησία μεταξύ κεφαλαίου και εργαζομένων.


8ον) Καθιερώνεται η Πρωτομαγιά ως επίσημη εθνική εργατική εορτή.


9ον) Καθιερώνεται η άδεια μετ’ αποδοχών.


10ον) Χαρίζονται τα αγροτικά δάνεια.


11ον) Ιδρύονται κρατικοί παιδικοί σταθμοί.


12ον) Η ανεργία εξαφανίζεται.


13ον) Για πρώτη φορά στην ιστορία του ελληνικού κράτους, ο προϋπολογισμός γίνεται πλεονασματικός.


14ον) Γίνεται ευρεία διανομή της γης, πλήθος αποξηράνσεων και αρδευτικών έργων, με αποτέλεσμα την κατακόρυφη αύξηση της γεωργικής παραγωγής και του εισοδήματος των αγροτών.


15ον) Ξεκινούν, το 1938, οι πρώτες γεωτρήσεις για άντληση πετρελαίου στο Κατάκολο Ηλείας.

 

ΧΑΛΙΛ ΓΚΙΜΠΡΑΝ "ΝΑ ΛΥΠΑΣΑΙ ΤΟ ΕΘΝΟΣ"




Να λυπάσαι το έθνος με το πλήθος τα δόγματα και την κούφια θρησκεία.

Να λυπάσαι το έθνος οπού ρούχα φορεί που δεν ύφανε το ίδιο

ψωμοτρώει από στάρι που εκείνο δε θέρισε

το κρασί του δεν γίνηκε απ’ τις δικές του πατούσες.

Να λυπάσαι το έθνος που δοξάζει μ’ εγκώμια

τον τραμπούκο σαν ήρωα

και τον κατακτητή του με την κίβδηλη λάμψη

θεωρεί ευεργέτη.

Να λυπάσαι το έθνος που αψηφά τους κινδύνους

μοναχά στα ονείρατα

μα και πάλι κιοτεύει το πρωί σαν ξυπνήσει.

Να λυπάσαι το έθνος που υψώνει φωνή

σε κηδείες μονάχα

και φουσκώνει σα διάνος σε ερείπια αρχαία.

Και που δεν ξεσηκώνεται παρά μόνο ανίσως

ο λαιμός του βρεθεί ανάμεσα σε σπαθί και κουτσούρι.

Να λυπάσαι το έθνος που έχει πολιτικό την αλεπού

τον σαλτιμπάγκο για φιλόσοφό του

και που η τέχνη του είναι τέχνη

πιθηκισμού και μπαλωμάτων.

Να λυπάσαι το έθνος που δέχεται

κάθε νέο αφέντη με σάλπιγγες

και τον διώχνει πνιγμένο στα «γιούχα»

για να φέρει μετά τον επόμενο με σαλπίσματα πάλι.

Να λυπάσαι το έθνος που οι σοφοί του από χρόνια βουβάθηκαν

κι οι σπουδαίοι του άντρες είν’ ακόμα στην κούνια.

Να λυπάσαι το έθνος που έχει γίνει κομμάτια

και που κάθε κομμάτι του παριστάνει το έθνος

 
(Χαλίλ Γκιμπράν, από τον Κήπο του Προφήτη, 1933

 
http://ellinis.blogspot.gr/




 

 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου